Rabu, 28 Disember 2011

Jeles dgn Kehidupan Org Lain



Jeles...Ape itu jeles?.Jeles atau lebih sinonim ialah iri hati.Kebanyakan sume org kat dunia ni mesti ade perasaan jeles tak kira byk atau sikit.Kalau x de perasaan jeles walaupun sedikit pun, maknenye dia tu bkn org le..ahaha.Sifat ialah salah satu sifat yang susah untuk kita buang selain sifat malas.Kenape sye nk cite pasal jeles nie.Sebenarnya sye ni mmg jeles klu ade org lebih baik dari sye.Contohnye



1.HANDPHONE
Zaman dulu handphone x lah secanggih mcm zaman skang contohnya iPhone la, Samsung Galaxy, Xperia dn mcm2 lagi la hp yg canggih.Masa sye form 2 dulu, kitaorg nye sekolah ade bagi Xpax kepada setiap org pelajar.Time tu aku gembira la sbb 1st time dpt no phone..walaupun hphone x de lagi.Time tu nokia 3310 la plg top skali.Klu skang mmg susah nk jumpe model nie.Dlm kelas tu aku rase aku sorang je yg x de phone.T_T.Walaupun hphone x dibenarkan dibawa kat sekolah tapi ramai pelajar still bwk.Pastu aku suruh la my dad blikan satu.Tapi my dad ckp kenape nk pkai hphone, bkn ade org call pun, pastu bkn D nk call spe2 pun.Aku jeles tul la ngan member2 aku yg parent diorg sng2 hati je bgi hphone Mse form 4 dpt la hphone motorola yg cikai nye yang kakak aku bgi sbb dia bli hphone bru.Mse tu aku gembira la sbb dpt hpone walaupun buruk punya.So aku bwk la ke sekolah..(nk tunjuk punye pasal).Pastu ade la sorang member aku nie tergelakkan aku sbb pakai hphone nie.Mse tu ramai yg pkai hphone yg ade bluetooth,keesokan hari tu aku x bwk dh handphone.Skang plak aku pkai hphone model Thai yang bleh letak 2 sim card.Aku jeles gak tgk org pkai Xperia la yang canggihla.Rse nk curi je hp dorang tu tapi disebabkan aku ni baik(baik la sgt:)) aku biarkan je..


2.CALCULATOR
Korang nk tau tak time form brp aku pkai calculator.Korang mesti tak cye aku pkai calculator start dari form 4.Korang mesti tertanye2 so form 1-3 x pkai calculator ke?.Aku pkai calculator skali je time exam math PMR yang test2 biasa tu sume kira pkai tangan.Aku jeles gak ngan org yg pkai calculator nie, dh la x pyh pikir byk2 main tekan2 je.Tapi aku pkai tgn ni lebih laju kira dari org pkai calculator.Bersyukurnya aku.Sbnarnya bkn aku x nk pkai calculator tapi parent aku x kasi.Apelah diorg nie nk belajar pun x kasi pkai calculator..Ni sume pengaruh adik-beradik aku la sbb dulu diorg mane ade pkai calculator time form 3..Naik form aku bli calculator canggih punye. Casio 570ES warna putih... Sume member aku jeles ngan aku ..Siap ckp calculator ni x bleh masuk exam lagi..


3.MOTOR

Mse form 4 tu aku dh ade lesen motor.Aku dpt lesen awal sbb bufday aku dlm bln 5 mcm tu..Member aku yg lain kebanyakan bufday lambat so x leh ambik lagi.So rmai la jeles yg aku leh bwk motor gi sekolah.Naik je form 5 ramai org dh dpt lesen..Sorang motor bkn motor yg murah2 sume motor nk canggih...LC RXZ dan byk lagi...Dh la aku nye motor Wave 100 slow plak tu.Klu pergi jln mane2 mesti aku ketinggalan..Aku suruh la bpk aku belikan aku motor bru..Pastu bpk aku ckp pkai je la moto tu..Klu bli yg bru yg lame spe nk pkai..Dlm hati aku jual je la motor tu..:)



4.LAPTOP

Laptop pun aku jeles gak...Yang ni terbaru kejelesan aku.Aku jeles sbb laptop yg aku pkai selama 8 tahun tu rosak..Aku jeles gak yg org bleh main game hebat mcm Assassin Creed, Crysis dan byk lagi la game yg graphic tinggi..Dh le laptop yg aku pkai tu xde langsung graphic card.Klu main lame skit jadi panas pastu slow dan auto shutdown.Tension aku klu main game tiba2 shutdown.Aku tgk sume budak2 zaman skang klu nk laptop diorg nye parent bgi je.Dh le laptop gempak2 sume..Klu aku pkai laptop aku siap kene hina lagi..

P/S:Korang seharusnya bersyukur dgn apa yang ada kerana ada org yg lebih nasib malang dari kita.Segala yang berlaku mesti ade hikmah disebaliknya..:)

Why So No0b


0 comments:

Catat Ulasan